уторак, 9. август 2011.

Псалтир Пресветој Богородици

КАТИЗМА 5.

Псалам 32.


Праведници, радујте се у Господу, радујте се и због Приснодјеве Марије и запевајте Му песму нову; лепо појте и Владичици, са клицањем: пијте од небеских сладости Њених, заслађује Она срце и уста премудрих, да се развеселе душе наше због Ње јер ће нас као најслађа мана прехранити у пустињи овог света, и избавиће од смрти душе наше.


Псалам 33.

Благосиљаћу Господарицу Марију у свако време, никад неће понестати похвале о Њој у устима мојим; узвеличајте Је са мном сви који сте се наситили медом и млеком Њених утеха, у тузи и невољи призовите Је, и у мукама вашим наћи ће помоћ и мир; радо примајте свети пример Њеног живота и узревнујте Њеној љубави и смирењу, јер је кротка и смирена Пресвета Дјева. Несаздана Реч Духом Светим прими тело од Ње.


Псалам 34.

Суди, Госпођо, онима који и пакосте и устани против њих и сачувај ме у безазлености мојој. Душа се моја због Тебе весели и Твојим ћу се молитвама узрадовати. Твоје милости пуна су небеса и земља. Бејаху ми свуда разапете адске замке, али си ме Ти, Владичице, благошћу Својом заштитила од њих. Слава Теби, Помоћнице моја! Све кости моје рећи ће: Господарице, Господарице Марија, ко је после Бога (осим Бога) сличан Теби?


Песма (уместо славе)


Радуј се, Приснодјево Пресвета Марија, часнија од херувима, славнија од серафима, узвишенија од свих светих, сачувај, молим Ти се, срце моје од греховних падова која су Твојим девственим очима неугодна; одвоји мој ум од земаљских греховних жеља и похота овог света, и управи их ка небеској љубави да се душа моја поучава у Твојој праведности, а срце моје препуњаваће се хвале Твоје сваки дан.


Псалам 35.

Безаконик говори хуле на име Твоје, о најсветија Владичице, а за предивна чуда Твоја мисли да су бајке, чини му се: измишљена су; речи поганих уста његових су безакоња и лажи, али ми верујемо и исповедамо да си Ти са телом узашла на небеса и предстојиш под покровом Твојим сигурно ће се склонити. О, Мати Божија, предстатељством Твојим приклони најсветије лице возљубљенаго Сина Твога и Спаситеља нашега к нама, учини молитвама Твојим да буде милостив нама грешнима, покажи милост Твоју онима који Те знају. Благодат Твоја излива се по целој земљи, власт и сила у руци су Твојој, моћ и одбрана у десници Твојој; благословена је хвала Твоја на небесима; благосиља се превелико име Твоје и на земљи.


Псалам 36.


е хитај ка безаконицима, нити завиди онима који чине безакоња, о прави поклониче Богоматере. Који чине безакоња као трава ће ускоро увенути и отпасти; надај се у помоћ Царице Небеске и чини што је добро и напасаћеш се од Њеног богатства, боље је и мало са Њеном благодаћу него ли многе ризнице и драго камење; надај се на Господа, надај се и а возљубљену Матер Његову и биће Ти испуњене све добре молбе срца Твога.


Песма (уместо славе)



Радуј се, пресветла и прекротка Голубице Небеска, дивотом Твојом просвети унутрашњу таму моју; чуј, Господарице, чуј уздахе срца мога, од пуноће благодати Твоје кани росу која ће оживети замрли дух мој.



КАТИЗМА 6.


Псалам 37.


Господарице, нека нас не осуди Господ правосуђем Својим за безакоња наша. Ти, о Свемилостива, измоли пријатељством Својим од Њега опроштај нама који се ничим оправдати не можемо. Ти си наша непостидна нада и непреварно уздање; мира у костима нашим од грехова наших нема и само се преблагословеним Плодом утробе Твоје помирисмо са Богом; благодат Његова и милост Твоја су нам здесна.



Псалам 38.


Рекох: сачуваћу спасоносне путеве возљубљенога Сина Твога, Царице Небеска, и благодат Христова биће ми дарована, али "дух је бодар, али тело немоћно". Помилуј ме са небеса и са висине славе Твоје, Помоћнице моја, и када застране ноге моје са пута правде, не допусти и сачувај их да се не поклизну и не саплету о камен злих страсти и да се не обрадују због мене непријатељи душе моје. Услиши молитву моју, Владичице, и не презри убого мољење моје.



Псалам 39.

Чекајући сачеках благодат Твоју, Господарице, и учинила си са мном по величини милости Твоје: услишила си моју молитву, и извела си ме из провалије грехољубивих страсти и из јаме адског противника. Дивна је и неисплатива Твоја благост и милосрђе. Нека се радују и веселе због Тебе сви који Те љубе , а који мрзе име Твоје сићи ће у ад. Благословена си и препрослављена, Владичице, у векове векова.



Песма (уместо славе)


Радуј се, премногоцени Небески Бисеру, чију духовну лепоту и сјај никаква греховна тама обузети не може. Ја грешни знам моја безакоња и, бацајући се смирено пред ноге Твоје, молим Те, не презри ме, о Надо моја преблага, но преокајанство моје избави из бездне греховне, да не погинем као непотребни слуга у сву вечност будућег живота.



Псалам 40.


Блажена си и преблажена Ти, о Богородице Марија, и разумеш ниште духом и убоге срцем. У онима, који пред Богом и Тобом исповедају своје немоћи, делује Божија свемогућа сила и Твоје материнско заступање. Слава Теби, Владичице, беспомоћних помоћи и неодузимљиво богатство убогих!


Псалам 41.


Као што жедни кошута за изворима водним, тако је жедна свете љубави Твоја пуста и сагорела душа моја; Ти си живот мога живота и хранитељка беднога тела мога; Ти си млеком дојила Спаситеља душе моје; сама си се пак хранила нетрулежном храном божанске науке Његове. О, Светлости небеским блистањем просветљена, осијај, молим Те, унутрашњу моју таму, да узлети ум мој и св е оје жеље у Твојој светлости ка горњем, Сиону.


Псалам 42.


Суди ми, Господарице, и пресуди моју парницу са телом мојим, парницу са лажљивим светом, парницу са ђаволом — лукавом змијом, смртоносном аспидом; нека ме од ова три ужасна непријатеља избави само Твоја помоћ: скрши, Владичице, горде вратове њихове, разори силу њихову и укрепи ме да им се успротивим; моћна је десница Твоја, њоме држиш Онога који све држи; нека васкрсне у мени Господ благодаћу Твојом, Твојим материнским молитвама, и да се растуре непријатељи моји.


Псалам 43.


Владичице, оци нам наши приповедаше и сами смо ушима нашим слушали, очима смо гледали, колико су неиспитљиве милости Твоје и како су величанствена чуда Твоја; милости су Твоје неизбројне: исток и запад, југ и север озарени су њима. Свуда су приправљене небеске доброте онима који Њу хвале, а који најсветије име Њено хвале биће узвеличани од Бога.


Псалам 44.



Изрекоше уста моја реч благу о Господарици Приснодјеви Марији, јер из Њених уста, која дишу благодаћу, излази небеска сладост, јер су најсветијим Плодом Њене утробе моји греси очишћени, јер се због непорочног девства Њеног блажена бесмртност даде души мојој, јер сам роћењем Њеним избављен од адских тамница и у вечну небеску Отаџбину узведен.


Псалам 45.


Владичице, Ти си нам прибежиште у свим невољама нашим; Ти си моћ и сила која сатире све непријатеље моје; благости Твоје препуна је земља, силази и до преисподње; од пуноће благодати Твоје они који су били у аду радујући се ослободише се из њега кроз Твоје преславно и девствено рождество, и смртни људи постадоше заједничари бестелесних анђела.



Песма (уместо славе)


Радуј се, Преблагословена Приснодјево Марија, Мати Христа Бога нашега, Ти си узвишена више и од небеских сила и здесна Богу у позлаћеним ризама стојиш преукрашена; Теби вапијем из плачне долине овога света, покриј ме покровом окриља Твога, дај ми благодат да скончам у благочестивој вери и да после пресељења из овога живота будем удостојен да угледам благословени Плод утробе Твоје, најслађег Исуса Христа, Спаситеља мога.


КАТИЗМА 7.


Псалам 46.


Сви народи запљешћите рукама и у усклицима појте преславној Приснодјеви Марији, јер је она вратница вечнога живота, двери спасења, и помирења са Богом, јер је Она нада онима који се кају, утеха уплаканих, побожност, благоустројство, мир и спасење душа свих изабраника Божјих међу онима који верују. Појте Јој дакле сви који љубите име Њено, појте јер је Она Царица неба и земље.



Псалам 47.

Великоименита си и веома хваљена, Господарице, у граду Бога небеског и у свој Цркви изабраника Божјих; часнија си и славнија од чинова ангела и архангела; рајским си цветовима увенчана. Кличите Јој најслађим песмама, Начала и Власти! Сусретните Је, Силе и Господства, Херувими и Серафими! Престоли, величајте Је јер здесна предстоји возљубљеном Сину своме! О, како Ју је пресветла лица примио Господ ангела и свих светих, и дао Јој место вечног блаженства далеко изнад највиших небеских сила.



Псалам 48.



Чујте ово сви народи, внушите (приумите у ум) сви који сте жељни Царства Небеског: молите се усрдно Приснодјеви Марији, носите најсветије име Њено свагда у срцу и наћи ћете живот и радост бесконачну; Она приноси молитве наше возљубљености Сину своме и Богу, и Сама стално моли крај престола Његовог за све нас; Она је Заступница, дарована хришћанском роду; Она је једина истинита Мати свих нас и у свему помаже нама. Слава Теби свенајмилостивија Мати Божија, од свих нараштаја хришћанских си поштована поклоњењем!



Песма (уместо славе)


Радуј се, најчистија Пријемнице Духа Светога и непорочно светилиште Речи Божије; радуј се, Пресвета Мати и Приснодјево Марија, која си радост анђелима и људима, најслађег Исуса, од Духа Светога родила у телу и као детенце (младенца) пеленама си Га повијала, у наручју си Га носила, као возљубљеног Сина млеком си га хранила, грлећи Га миловала си Га и целивала. Молим Те, великоименита Владичице, измоли ми у Сина Твога и Бога опроштај грехова, да не будем лишен Царства Небескога.



Псалам 49.



Бог над боговима Марији говораше, кроз Гаврила, објављујући: радуј се, Благодатна, Господ је с Тобом: кроза Те, Обрадована, јавља се спасење света и пали човек устаје. Красоту Твоју и благост заволе Вишњи, украшен је унутарњи двор Твој, Кћери Сионова, и удостојила си се да изађеш у сретање Богу Твоме; преславно царујеш с Њим на небесима; помози и нама да достигнемо вечна обећања.



Псалам 50.


Смилуј ми се, Господарице, јер се Мати милосрђа зовеш, и због мноштва милости Твоје помози мени окајаном да се очистим кроз покајање од безакоња мојих; излиј Твоју благодат на мене и ради благости Твоје немој ме одбацити, јер моја безакоња Теби исповедам и признајем пред Тобом да сам крив за све. О, Владичице, са благословеним Плодом утробе Твоје даруј души мојој мир и радост Његовог спасења.



Псалам 51.


Што се хвалиш неваљалством својим о прелукава змијо, адска аспидо? Савићеш свегорду главу своју пред благословеном и кротком Женом. Њеном ћеш силом да потонеш у дубину као мислени фараон, ногом ће Њеном да се разори власт твоја, од деснице Њене да се распадне злоба твоја, Њеном светињом сав ад ће се претворити у једно ништа: и ми верни радоваћемо се имену Њеном, и опеваћемо сва преславна дела Њена и величину Божју.



Псалам 52.


Рече безумни враг у срцу своме; истераћу човека из едемских вртова, ући ћу и бити лажљиви дух у устима змије, и због жене биће истеран и муж њен: али, колико је далеко небо од земље, тако је далек промисао Божији од твојих мисли, проклети лажљивче; не горди се због жениног пада, Жена ће ти сатрти главу; ти си злоћом својом ископао јаму пропасти, али ћеш сам у њу упасти; жена, којој си злоћом својом изрио јаму пропасти, главу ће ти твоју сатрти и упашћеш у замку смирења Њеног.



Псалам 53.



Владичице, у име Твоје спаси ме и од безакоња мојих молитвама Твојим избави ме. Ти ми помажеш и заступаш душу моју, добровољно Ти приносим жртву хвале и хвалићу име Твоје јер је благо: предстатељствујеш ка Сину и Богу Твоме; материнском љубављу Твојом према роду хришћанском Ти ме од сваке невоље избављаш.


Псалам 54.


Услиши, Господарице, молитву, не презри мољење моје, тужан сам у мислима својим јер је тешка десница Божја на мени због грехова мојих, тмина смрти вечне наиђе на мене и ужас адски спопаде ме. Ти, Владичице, надо и утехо свих невољника, сагни се ка цвиљењу малаксале душе моје, утеши је и избави је, јер много може материнска молитва Твоја код Милосрдног Владике.



Песма (уместо славе)


Радуј се, прекрасна Приснодјево Марија! Јави се души мојој у кротком виду Твоме и дај му да ушима срца узмогнем чути преслатки глас Твој, да слушајући њега оживи и устане пали дух мој. Опомени ме се, Владичице, у Царству вољеног Сина Твога, Христа Бога мога, помињаћу и славићу и ја најсветије име Твоје у сваком роду и у све родове.

КАТИЗМА 8



Псалам 55.



Смилуј ми се, Господарице, јер ме сатрше адски непријатељи моји, цели дан мисле ми све злу; противстави им гњев Твој и јарост Твоју, да бих разумевши помоћ од деснице Твоје, узвеличао милост Твоју према мени и чинио оно што је добро пред Господом и благо пред Тобом у светлости живих.



Псалам 56.

Смилуј ми се, Господарице, смилуј ми се, јер је спремно срце моје да тражи вољу Твоју и под сенком крила Твојих да почине. Руке Твоје начинише пробитну измирну благодати и прсти Твоју смешаше дивне миомирисе, дах уста Твојих је мимо сваког тамјана. О, Мати Божија, сва си сладост небеска и неутољива жеља, Теби сам одан од утробе матере моје.


Псалам 57.


Ако заиста говорите истину, синови људски, у правди и истини именујте блаженом Небеску Царицу. Ако је нешто на славу и хвалу Спаситеља Христа, ако Му је неки наш принос благоугодан, онда ће то бити песме и пјенија духовна која узашиљемо љубљеној Матери Његовој. Њоме се пророци усладише, Њоме се апостоли похвалише, Њоме се светитељи украсише, Њоме се мученици укрепише, Њоме монаси поучени и упућени бише, Њоме испосници ангелолико живљење проживеше, Њоме се девственици венцима чистоте украсише. Диван је Бог у свима светима, али је предиван у најсветијој Царици над царицама, у Пречистој Невести, Преблагословеној Приснодјеви Марији.

Песма (уместо славе)


К Теби прибегавам, Пресвета Богородице, велико мноштво мојих грехова увиђам и молим Те: посети душу моју која је у немоћи, и измоли код возљубљенога Сина Твога и Бога нашега, да ми дарује опроштај, једина Пречиста и Благословена; сву наду моју на Тебе полажем, премилосрдна Мати Божија, сачувај ме под сенком покрова Твога.


Псалам 58.

Избави ме од непријатеља мојих, Господарице Богородице; устани мени у помоћ, о Царице милости да се растури тешка тмина греха, и, о Благодатна, просвети и озари унутарњи вид мој. Ти си одевена у ризе позлаћене и преукрашене, сјајније од сунца, сардикс и топаз блистају у Твојој круни, слава и богатство су у десници Твојој, смирна и балзам и ливан у рукама Твојим, сафир и смарагд на прстима Твојим.


Псалам 59.

Боже, одбацио си на због наших грехова, смиловао си нам се ради Приснодјеве Марије Богородице. Заступај нас, Мати Божија, која си родила Спасење анђела и људи. Ти изливаш утеху тужнима и измученима радости весеље; заслади и наш слух слаткотекућим гласом Твојих уста, слаткоточну благодат Твоју изливај на срца наша. Загрмите небеса са висина и подајте хвалу Њој, прослави Њу, земљо, и сви који на њој живите!


Псалам 60.

Услиши, Господарице, молитву моју на тврдом камену Закона Божјег постави помисли моје; буди ми сигуран заклон који ме заштићује од бестидног лица адског непријатеља. Ти си једина предивна и као лепота свода небеског сијаш, као пурпурни зрак изгреваш, као пун месец блисташ у ноћи, а као сунчеви зраци тако је и светло Твоје. Слава Теби која царујеш на небесима, прими и нас земне у небеске дворе!


Песма (уместо славе)

Пренепорочна Приснодјево, Кћери Аврамова и Давидова, приклони к мени ухо Твоје и чуј смирену и убогу молитву моју, и не заборави људе Твоје; Теби вапијем: сети нас се, пресвета Дјево, Теби уручујемо спасење душа наших, буди ходатајица за нас пред најсветијим лицем љубљенога Сина Твога, Господа нашег Исуса Христа.


Псалам 61.


Зар се нећу окренути к Богу душа моја? Па од Њега је спасење моје! Зар се неће, опоменувши се Твојих милости, приљубити к Теби срце моје? Кроз Тебе се и ја спасавам, јер је благословени Плод утробе Твоје мој Спаситељ. Примићу дакле чашу спасења и призваћу име Господње; призивајући призваћу Тебе, Владичице; име ћу Твоје преславно призивати, јер је Он Спас мој а Ти си Заступница моја.


Псалам 62.


Боже, Боже мој, са возљубљеном Мајком Твојом славим Те, девствено Те од Духа Светога заче и девствено Те роди. О, Господарице, преблагословена јеси, јер предстојиш Престолу Свете Тројице и за нас грешне молиш се, и ми ћемо се под кровом покрова Твога радовати и благосиљаћемо Те у све дане живота нашег и у име Твоје узаслаћемо Богу молитве наше.


Псалам 63.

Услиши, Владичице, глас мој кад се молим Теби, избави душу моју и отми је, када буде излазила из тела, од злобе адског непријатеља. Како да погледам на праведног Судију и Бога мог? Ти, Помоћнице моја, стани тада здесна мени и измоли ми опроштај грехова и пре него почну да ме страшно испитују просвети ми очи душе и одагнај слепило греховно: дај ми да имам наду на тебе у животу моме и при исходу моме.

Песма (уместо славе)


К Теби прибегавам, преславна Богородице, коју као мајку милости и Царицу милосрђа познаје цела Православна црква светих, на одбаци ме многогрешнога, управи ме на пут истинити, покриј ме од збора оних који лукавства смишљају. Ти никад ниси ником ко је куцао у врата милосрђа Твога ускратила Твоје милосрђе; који га траже од Тебе, свемилостива Мати, не остају неуслишени, рај утехе Твоје отворен је свима. 



КАТИЗМА 9.


Псалам 64.



Теби приличи, песма у горњем Сиону и Теби, господарице, хвала и поклици у горњем Јерусалиму: даде Теби Господ хвалу пред људима, слава Твоја је и изнад свих чинова анђелских и арханђелских, благодат и славу метну Бог у уста Твоја, одећом славе одену пречисто тело Твоје, венац од неувенљивих цветова положи на Твоју главу и свима Те добродетељима украси у милости Својој, о преблагословена Мати Божија!


Псалам 65.


Ускликните Господарици нашој Дјеви Марији, ускликни сва земљо: запевајте преслатку песму преславном имену Њеном, подајте славу хвалећи Је; уђимо у дом посвећен Њеном имену са срдачним паљеницама (паљеницама срца) и узнесимо пред светом иконом Њеном наше топле молитве. Она ће погледати на беду нашу и сваку ће муку (горчину) усладити. Благословен да је Господ Бог који нас је благословио благословеном Мајком по телу најслађег Исуса Христа.


Псалам 66.

Боже, смилуј нам се и благослови нас, а Ти, о најмилија Господарице, моли Га за нас, обрати многосујетну тугу нашу у свету радост, просвети, о Звездо јутарња, греховну таму, угаси жеђ срца које воли овај свет; десница Твоја да ме подигне палога и заступништво Твоје да освети хришћански крај мој. Слава Теби, непостидна Надо моја; Ти царујеш на небесима; помени ме, Владичице, у царству возљубљенога Сина Твога, Најсветијег Спаситеља мога.


Песма (уместо славе)



Радуј се, Небеска Царице, прекрасни Доме недостижног Цара; радуј се, незалазно и блиставо светило Цркве; радуј се, небеска светлости побожних; радуј се тихо пристаниште витланих буром искушења; радуј се оних који плачу и свих невољних Рајска утехо. Помилуј мене покајаног грешника и код свемилостивог Господа Исуса Христа измоли, да благодаћу Његовом све старе злобе у души мојој отклоним и обновљен у новом животу пред Њим да ходим.


Псалам 67.


Да васкрсне благодат Пресвете Богородице у душама нашим које су у дубоки греховни сан погружене, и да се разбеже непријатељи наши, нека се развеју све замке њихове и нека ишчезну. О свемилостива Господарице, обори сву адску злобу њихову, одврати вољу моју од преваре њихове, окрили је да узлети до најсветије воље љубљенога Сина Твога и Бога нашега, просвети успавану савест моју, да не понестане хвале Твоје у устима мојим нити љубав према Теби у мени. Много мира имају они који те љубе, Господарице, душе њихове неће видети вечну смрт до века.

Псалам 68.


Спаси ме, Владичице, јер дођоше воде греховних страсти до душе моје, упадох у тамне дубине њихове; плачући ридај дан и ноћ јер прогњевих Господа Бога мога и нисам достојан да погледам на висину небеску. Коме дакле сада да прибегнем ја окајани ако не к Теби, свемилостива Заступнице? Спаси душу моју јер се Тобом истинито спасење свему свету дарова; док се враћаше Архангел сила Вишњег Те осени и благовољене Оца посети Те.


Псалам 69.

Господарице, похитај ми у помоћ; милошћу Твојом просвети помрачени ум мој да познам благост Твоју и предивна чудеса Твоја, која показујеш према грешницима који се кају, чуваћу их у срцу своме. Смилуј се свима верујућима, јер они призивају најсветије им љубљенога Сина Твога Спаситеља Христа и преславно име Твоје. Смилуј се и не допусти да нас ђаво притесни искушењима, да се не би говорило за нас: добро, добро, већ Ти једина Владичице да се светиш у нама, јер знаш оне који су Твоји.


Песма (уместо славе)


Радуј се Марија Мати Божја, изворе милости прибежиште свету, красото небеска, Царице анђела и свих светих радости; притеци ми у помоћ у искушењима, у невољама, у тегобама и у немоћима мојим, и измоли ми у Бога опроштај свих мојих грехова, да не бих био лишен Царства небескога.