уторак, 9. август 2011.

Исцели ме, Господе, и бићу исцељен (Јер. 17,14).


Молитва прва
Сагреших небу и Теби, Господе Боже Сведржитељу, и више нисам достојан назвати се сином Твојим (Лк. 15,18 19), ни погледати и видети висину небеску, од мноштва неправди мојих (2. Пар. мол. Ман), нити славно име Твоје произнети, грешним својим устима. Јер недостојним неба и земље учиних себе, ожалостивши Те, преблаги Владико. Зато Те молим, и опет молим, Господе, не одбаци ме од лица Твога, и не одступи од мене, да не погинем. Јер да ме није покривала милост Твоја, већ бих пропао и нестао као прах пред лицем ветра, као да ме никада ни било није у овом животу. Од како оставих пут Твој, не дочеках ниједан добар дан, јер дан проведен у греху, иако се показује добрим, горчији је од најгорчијих дана.
Од сада се надам на милост Твоју, да ћеш ми дати снаге да се постарам за своје спасење. И сада Ти припадам и молим, помози мени заблуделом са пута правде. Излиј на мене обиље милости Твоје као на блудног сина, јер обешчастио сам живот свој, расточивши обиље благодати Твоје. Помилуј ме, Боже, и не гневи се на мене због бедног живота мог. Смилуј се на мене као на блудницу, цариника и разбојника, оне који су на земљи од свих били презрени, а које си Ти, Господе, примио и учинио становницима раја сладости. Зато прими покајање и од мене, непотребног слуге Твог, јер презрен сам од свих. А Ти си, Господе, дошао, не праведнике, него грешнике да призовеш на покајање. Теби припада слава у векове векова. Амин.
Молитва друга или исповедање Богу
Исцели ме, Господе, и бићу исцељен (Јер. 17,14).
Једини, премудри и милосрдни Лекару, умољавам доброту Твоју, исцели ране душе моје и просвети очи ума мога, да бих разумео свагдашње Твоје промишљање о мени. И пошто су срце и ум мој полудели, нека их исправи благодат Твоја, та со истинита. Шта да кажем Теби Предзналче, који испитујеш срца и утробе. Ти једини знаш да је као земља безводна, жедна Тебе душа моја, и жељно Тебе срце моје. А благодат Твоја, вазда насићава оног који Те љуби.
И зато, као што си ме увек слушао, Господе, тако и сада не презри мољење моје. Јер гле, ум мој као заробљеник тражи Тебе, јединог истинитог Спаситеља. Зато пошаљи благодат Своју брзо на помоћ мени, и она ће наситити глад моју, и утолити жеђ моју, јер неутољиво Те желим, Владико. И ко се може истински наситити Тобом, ако Те истинито љуби и жеђа за светлошћу истине Твоје. Испуни мољење моје, светлости Податељу, и даруј ми по молитви мојој, источи срцу моме бар једну кап благодати Твоје, да се разгори у срцу моме пламен љубави Твоје; и као огањ у шуми, као трње и шибље, нека изгоре лукаве помисли. Удели ми богато, не мерећи, онако како само Бог даје човеку; онако како обдарује цар царујуће. Обогати ме као добри отац. Ако сам ја, будући порочан, одбацивао и одбацујем дарове Твоје, Ти, који си благословио Самарјанку, као Онај, који је напунио судове воде благословом, утоли жеђ моју благодаћу Твојом; и као Онај, који је нахранио пет хиљада, нахрани мене гладног благодати Твоје Владико. Даруј, Човекољупче, искано слузи Твоме који Те моли. Јер ево, и ваздух блиста, и пој птица се преображава од славе безмерне Премудрости Твоје. Ево, и земља се облачи у ризу, цветним бојама изаткану, без руку људских украшену, весели се и двоструко празнује: ради првородног сина свога Адама, јер је у живот призван, и ради Владике свога. Ево, и море се испуњава благодаћу Твојом, и обогаћује по њему пловеће.
Благодат Твоја даровала ми је смелост да говорим пред Тобом, и жеља коју имам у себи принуђује ме да Те тражим. Чак и за то време, змија, то оруђе човекоубице од искона, приступајући отвара уста своја; колико ће тек, жељан Тебе слуга Твој, отварати уста своја на славу и хвалу благодати Твојој.
Ти, који си примио и похвалио две лепте оне удовице, прими мољење слуге Свога, умножи молитву моју и услиши мољење моје, да постанем храмом благодати Твоје, да се она усели у мене и научи ме сама како да јој угађам, да сама свира на лири душе моје, и заигра песму умилења, испуњену весеља; сама да свеже ум мој као уздом, да пред Тобом не сагреши, заблудевши, и не будем због тога избачен из оног света. Услиши, Господе, услиши мољење моје, и даруј ми да ја заблудели и нечисти, постанем чист, да се ја безумни уразумим, да ја бескорисни, постанем користан у стаду изабраних подвижника Твојих, и свих Светих који су Ти угодили, и наследим Царство Твоје.
Они који се радују у рају, сами се за мене заузимају и вапе к Теби, једином Човекољупцу, па Ти, услиши мољење њихово, и спаси ме њиховим посредовањем, а ја ћу Ти кроз њих одати славу, јер си ме ради њихових молитава помиловао, и ниси оставио у презрењу мољење моје. Ти си, Господе, преко пророка Твога рекао: отвори уста своја и ја ћу их напунити (Пс. 80, 10).[1]? И ево, отворени су и срце и уста слуге Твога; испуни их благодаћу Твојом, да бих Те непрестано благосиљао, Христе Боже, Спаситељу наш. Окропи срце моје, благи Човекољупче, росом благодати Твоје. Јер као што ни засејана земља не може сама од себе да нахрани растиње, без посете Твоје доброте, тако и срце моје није у стању изрећи оно што би било Теби угодно, по благодати Твојој, ако Ти не учиниш да узри плод правде.
Ево, лето храни земне плодове, и дрвеће се венчава разнообразним цветовима. Нека роса благодати Твоје напоји и ум мој, и украси га цветовима смирења, скрушености, љубави и трпљења. И шта још рећи? Молитва је моја немоћна, а безакоња велика и силна. Греси ме моји гуше и немоћ ме моја притиска, а Ти си богат и благ, милосрдан и дарежљив. Ти, који си отворио очи слепоме, отвори и очи ума мога да непрестано созерцавам красоту Твоју. Ти, који си отворио уста свезаноме, отвори и моја уста на похвалу Теби, и на славу благодети Твоје. Ти, који си поставио границе мору, речју заповести Твоје, постави границе и срцу моме, благодаћу Твојом да не скреће ни на десно, ни на лево (5. Мојс. 5, 32) од красоте Твоје. Ти, који си, у пустињи дао воду народу непокорном и свадљивом, дај и мени скрушеност, и сузе очима мојим, да плачем дан и ноћ све до кончине дана мојих, са смирењем, љубављу и чистим срцем. Нека дође мољење моје преда Те! По речи Својој, избави ме (Пс. 118, 170), и даруј ми од семена светога да Ти приносим прегршти пуне смирења. Слава Ономе, који нам је дао да имамо шта да Му принесемо! Услиши, Господе, молитву слуге Свога, заступништвом свих светих Твојих, над којима си благословен у векове векова. Амин.
Молитва трећа
Боже праведни свехваљени, Боже превечни, услиши човека грешника у овај час. Чуј ме, Боже, у сили Својој, и не опомињи се свагдашњих и непрестаних преслушања ништавности моје.
0, Боже светих Сила; о, Творче бестелесних; о, Господе, који си рекао: тражите и добићете (Мт. 21, 22), не узгнушај се мене нечистог, који оскврнавих уста своја и оденух се у нечистоту греха. Чуј ме Ти, који си обећао чути оне који Те призивају у истини; и управи стопе слугу Својих на пут мира. Буди милосрдан незлобивим слугама који су у туђини. 0, Теби, који си рекао: будите безазлени као голубови (Мт. 10,16), вичем из свег срца свога: услиши ме, Господе (Пс. 118,145),узданицо свијех крајева земаљских и народа преко мора далеко (Пс. 64,5). Запрети свим нечистим духовима да беже од лица слугу Твојих. Узми оружје и штит, и дигни се њима у помоћ. Потегни копље, пресијеци пут оним који их гоне, реци Господе, души њиховој: Ја сам спасење твоје (Пс. 34,2-3). Нека одступи од мисли њихове дух страха, унинија, дух гордости и сваке злобе; нека згасне у њима свака жестина, дејством ђаволским изазвана; нека се просвети њихово тело, душа и дух светлошћу познања Твога, да би дошавши у јединство вере и познање Свете Тројице којој се клањамо, у меру узраста човека савршена, у векове векова са Анђелима и свима од памтивека благоугодившим Богу, прослављали свечасно и свезаштитничко име Оца и Сина и Светога Духа. Амин.
Молитва четврта
Владико, Господе, Боже неба и земље, Царе векова, благоволи да ми се отворе двери покајања, јер болећивом душом умољавам Те. Погледај на мене по великој доброти Својој и прими мољење моје; не одбаци вапај мој, већ опрости мени кривцу за многа сагрешења. Приклони ухо Твоје к мољењу моме, и опрости ми свако зло које учиних, као човек побеђен својим лошим настројењем. Јер тражим покој и не налазим. Савест је моја нечиста, и не налазим спокоја због мноштва безакоња мојих. Услиши, Господе, срце с болом вапијуће к Теби. Не опомињи се злих дела мојих, већ погледај на бол душе моје. Похитај, исцели мене жестоко изранављеног, дај ми да убрзо дођем к себи, по благодати човекољубља Твога. Избави ме од злих дела мојих, и не узвраћај ми по ономе што учиних, да не бих потпуно пропао и лишио се сваког усрђа и жеље за исправљањем својим.
Зато, падам пред милосрђем Твојим и молим: "Помилуј мене, који сам осудом дела својих сатрвен у прах. Призови, Владико, мене сужња, кога спутавају и као ланцима везују дела моја, јер Ти једини знаш како да раздрешиш свезане и исцелиш скривене ране, познате једино Теби, Тајновидче. Јер колико год зала да трпим, налазим да си за све невоље Ти исцелитељ страдајућих, двер ожалошћених, избавитељ у ропство одвођених, вазда уздржавајући руку Своју и не попуштајући гнева Свога, припремљеног за грешнике."
Ти нам, по великом човекољубљу Свом, дајеш време да се уразумимо, јер си брз у милости и спор у кажњавању. Зато пружи ми руку Своју, и подигни ме из глиба безакоња мојих, Ти, који се не радујеш пропасти људској, и не одвраћаш лице Своје од оног који Ти се са сузама обраћа. Услиши, Господе, глас слуге Свога, вапијућег к Теби; покажи лице Своје мени помраченом, просвети ме доласком Светог Духа Твога, даруј усрђе мени оскврнављеном, и труд мој обрати, Господе, у радост моју; раздери жалобну одору моју и опаши ме весељем, нека се и мени отворе двери Царства Твога, да ушавши у њега прослављам Свесвето име Твоје, Оца и Сина и Светога Духа сада и увек и у векове векова. Амин.
Молитва пета - Светоме Духу
Господе, Царе небески, Утешитељу, Душе Истине, чуј мољење моје и опрости мени недостојном слузи Твоме, све што сагреших овога дана као човек, или боље рећи као онај који је недостојан назвати се човеком. Опрости моје грехе, хотимичне и нехотичне, оне што сагреших у знању или у незнању, у заносу или из непажње, по великој својој лењости и нераду; или се клех Именом Твојим светим, или се клех, а неистину говорих, или похулих на Њега у мисли својој, или кога укорих, или кога оклеветах, или ожалостих, или кога проклињах, или кога разгневих, или слагах, или ближњи дође к мени, а ја га презрех, или брата свога ожалостих, или док стајах на молитви и псалмопојању, лукави ум мој блуђаше по стварима житејским и делима злим, или се насладама предавах, или се непристојно шалих, или се неразумно смејах, или се узносих, или се загледах у пролазну лепоту и бих њоме обузет, или говорих што не треба, или обраћах пажњу на слабости брата свога, а своје безбројне слабости и посрнућа занемарих, или бејах лењ за молитву, или што друго лукаво учиних - све ми опрости, и друго што сагреших, а чега се и не сећам.
Помилуј ме, Господе, и опрости непотребном слузи Своме, као благ и човекољубив, да у миру заспим и отпочинем, ја блудни, и прославим Тебе са Оцем и Сином, сада и свагда и у векове векова. Амин.
Молитва шеста
Величајући, узвеличах Те, Господе, што си погледао на смирење моје и ниси ме предао у руке непријатељима мојим, него си спасао од невоље душу моју. И сада, Владико, нека ме покрије рука Твоја и дође на мене милост Твоја, јер је смућена душа моја и ожалошћена веома да је при исходу њеном из бедног тела овог, не пресретне лукава рука противникова, и не задржи у тами због грехова учињених у овом животу, у знању и незнању.
Буди милостив мени, Владико свих, да не угледа душа моја мрачни призор злих бесова, већ нека је приме чисти и светли Анђели Твоји. Дај славу Имену Твоме Светоме, и силом Својом узведи мене ка Божанственоме Твоме престолу. И када ми буде суђено, нека ме не уграби рука кнеза овога света, да би ме грешног сурвала у дубину адску. Но, Ти се заузми за мене, и буди ми спаситељ и заштитник.
Помилуј, Господе, душу моју оскврнављену страстима овога живота. И ако сам у чему, као човек, по слабости природе, сагрешио речју, или делом, или мишљу, Ти, који имаш власт отпуштати грехе, опрости и разреши мене, да се обретем у месту свежине, и пред Тобом се покажем беспрекоран, без нечистота и скверни, и нека ме неокаљаног прими рука Твоја, Владико, јер си благословен у векове. Амин.
Молитва седма
Господе Исусе Христе, Сине Божији, Боже Спаситељу мој, неизрецива насладо, Спаситељно Име, даруј мени недостојном слузи Твоме скрушеност и просвећење срца, да бих просвећеног срца, са сладошћу источио сузе у чистој молитви. А Ти, за то мало мојих суза, изглади обвезницу грехова мојих, и ради тог малог мог плача, угаси у мени разбуктали огањ. Јер ако ми даш, Владико, да плачем овде, ослободићеш ме од огња неугасивог тамо. Иако знам, знам, дуготрпељиви, човекољубиви Господе, да Те сваког дана и часа безмерно жалостим и гневим, али благост дуготрпљења Твога нека надвлада моју злобу и јед. И ако је матер, када је непоштована од сопствене деце, савладана својом болећивошћу немоћна да их презре, зар неће тим пре благодат и благост Твоја, благоутробни и дуготрпељиви Господе, покренута безмерним Твојим милосрђем, надвладати моју злобу и помиловати ме?
0, Господе благи, Боже милости и доброте, спаси ме од лукавих помисли, прљавог и страшног врага, који свакодневно раздире и угњетава душу моју лукавим и скверним помислима. Неизрецива је сила Твоја, Христе, која је зауставила таласе морске; нека запрети и њему, нека онемоћа сила његова и отера га далеко од мене, слуге Твога. Јер он свакодневно обнавља против мене своје замке, и жури се да овлада мојим раслабљеним умом, да би ме удаљио од Тебе и Божанских заповести Твојих. Но Ти, Владико, многомилостиви Господе, пошаљи брзо Своју помоћ, и од мене, непотребног слуге Свог, отерај ову велику змију са свим њеним лукавим и гнусним помислима, да бих у чистоти могао опевати и славити Тебе, са беспочетним Твојим Оцем и Свесветим, благим и животворним Твојим Духом, непрестано, сада и увек и у векове векова. Амин.
Молитва осма
Безгрешно Јагње Божије, који си по Својој слободној вољи телесно претрпео Крст, заклан за спасење нас грешних, и телом искусио смрт непроменљиво, да би спасао палу природу нашу, закључану у дубинама земље. Ти, телесно мртав, живот си излио свету Твоме, и умртвивши смрт, као колибу разорио си адску тамницу. Облаче који изливаш дажд нетрулежности, Бисеру бесцени - од Божанске муње, живоносна лозо која точиш целом свету сладост спасења; истинита и незалазна Светлости, Слово, Премудрост и Сила Бога Оца, блистање славе Његове, недокучиви Исусе и неиспитиви Христе, једини милосрдни и човекољубиви, на мене грешног излиј велику благост Твоју, и примивши мољење моје, избриши мноштво неизбројивих безакоња и грехова мојих, и услиши све молбе моје. Не осуди мене непоправљивог, не одбаци ме немарног и нетрпељивог, и при Другом доласку Твом, када будеш судио целом свету, не кажи мени бедном: "Шта си ти претрпео ради мене?"
Ни мало трљпења Ти не принесох ја окајани. У онај страшни и ужасни Дан рећи ћеш, Господе, нама грешнима: "Ви добро знате, људи, шта сам Ја претрпео ради вас. Ја, Бог - ради вас сам се у телу оваплотио, Ја, Невидљиви - ради вас, видљиво сам на земљи боравио, ради вас сам гладовао, жеђао, злопатио се, ради вас гоњен био, каменован, Ја, Безгрешни - ради вас шамаран и попљуван, Ја, Бестрасни - ради вас претрпех срамну смрт, ради вас копљем у ребра прободен, оцтом са жучи смешаним, напојен, и при таквим страдањима на Крсту прикован Ја се не гневих, исмеван - не проклињах. Ја, Владар - бејах изнад свих оптужби, али све то претрпех ради вас, да бих вас приближио небу и учинио светима. Царство небеско сам вам даровао, све вас браћом својом назвао, и на дар Оцу принео, Духа Светог ниспослао. А шта сте ви, људи, ради мене претрпели?"
Шта ћу на све ово да кажем ја окајани, лукави, грешни, нечисти? Мученици ће указати тада на ране своје, на муке, на одсечене делове тела и на трпљење своје до краја. Подвижници ће указати на своје подвиге, на дуготрајне постове, на бденија, на нестицање, на сузе и трпљење своје до краја. А ја лењиви и грешни и у свему крив, на шта ћу указати ја, осим на плодове стомакоугађања, сластољубља, многог спавања, користољубља, нетрпљења, сујете, немара. Ако затражиш од мене, Господе, објашњење за оно време које због нерада свога нисам искористио, а било ми је дато за покајање, како ћу се оправдати? А ако будем подвргнут испитивању и за празну реч, за лукаве помисли и намере, какав страх, какав ужас ће обузети тада мене бедног, и какво ће, потом, уследити мучење? Поштеди, Господе! Поштеди, Благоутробни! Поштеди, Човекољубиви! Поштеди, једини Добри, и не покажи ме као недостојног милости Твоје!
Господе! немој ме покарати у јарости Својој (Пс. 6,1), не помињи пређашњих безакоња наших (Пс. 78,8), ни садашњих. Теби, Господе, припада правда, а мени стид лица (Дан. 9,7). Опомени се, Господе, милости Своје, од памтивека на свим људима Твојим из нараштаја у нараштај. Опомени се да си Ти постао прибежиште и спасење онима који се у Тебе уздају. Мидостив буди и помилуј мене, једино по великој доброти Својој.
0, Ти, који подижеш пале и исцељујеш онемоћале, укрепи душу моју раслабљену од лењости и немара мога. Јер ево, безакоња су моја велика и силна, мноштво грехова се ни набројати не може, молитва је моја немоћна, жестина мога срца пресушила је моје сузе, телесна немоћ ме тера да у њој налазим оправдање за грехе, и погибао ме вуче да одступим са пута.
Ти, Владико, познајеш немар грешне душе моје. Ти знаш какво лукавство предрасуда војује против мене, видиш и разноврсност и препреденост вражије злобе, подигнуте на мене. Заступи ме, по великој милости Својој, и спаси ме благодаћу и милосрђем, молитвама Свепречисте Владичице наше Богородице, и свих светих Твојих, јер си благ и човекољубив, Ти, Господе, Боже наш. И Теби славу, благодарност и поклоњење узносимо, са беспочетним Богом Оцем Твојим и Свесветим и благим и животворним Твојим Духом, сада и увек и у векове векова. Амин.
Молитва девета
Човекољубиви Исусе Христе, Боже мој, чврсто се уздајући у милосрђе Твоје, молим Те, не постави ме лево од Себе, са козама које Те ожалостише, и не реци ми: заиста ти кажем, не познајем те, већ ми по благодати Својој дај непрестане сузе. Подај скрушеност и смирење срцу моме, и очисти га страхом Твојим кроз причешће Твојим животворним и пречистим Тајнама да би постало храмом благодати Твоје. Иако сам много грешан и недостојан, ипак, непрестано куцам у двери Твоје. Иако нерадан и лењ, који се не стара за своје спасење, ипак, од пута Твога не одступам. Спаси ме ради милосрђа Свога, јер си благ, Господе, добар према свима и жалостив на сва дела Своја (Пс. 144, 9), и Теби слава у векове векова. Амин.
Молитва десета
Буди ми помоћник, Владико свих, Христе; заштити моју душевну немоћ, да бих се ослободио од овог мрског и греховног растакања, и постао слободан од окова греха. Да не борави у мени мучитељна злоба, и да мноме, као заробљеником, силом греха не влада злобни демон, него нека дође на мене Царство Божанског и свеслављеног Духа Твога, коме се клањамо, да би се удаљиле од мене нечисте страсти које сада владају и царују у мени. Јер си Ти Бог милосрђа и човекољубља и доброте, и Теби славу узносимо са беспочетним Твојим Оцем и Свесветим и благим и животворним Твојим Духом, сада и свагда и у векове векова. Амин.
Молитва једанаеста
Помилуј, Господе, оне који ме мрзе и завиде ми. Помилуј и оне који ме опадају и клевећу. Нека нико од њих, ни у овом веку, ни у будућем, не претрпи ни најмању штету ради мене нечистог, већ их просвети милосрђем Твојим, и покриј благошћу Својом, о, Свеблаги!
Молитва дванаеста
Господе и Владико живота мога, дух лењости, мрзовоље, властољубља и празнословља не дај ми.
Дух целомудрености, смиреноумља, трпљења и љубави - даруј мени слузи Своме.
0, Господе Царе, даруј ми да сагледам своје грехове, и да не осуђујем брата свога, јер си благословен у векове векова. Амин.
Молитвено изливање душе пред Богом при виђењу умирућих ближих
Ево дана који побуђује очи на сузе, руке да се у прса ударају, уста да ридају. Ти, Господе, утеши ме!
Ево дана који многе у плач призива, и они који улазе, и они који излазе - свачија су уста ридањем испуњена. Нека нас утеши благост Твоја!
Ево дана који нарушава завет обручених, и уместо брачне одаје, припрема гроб. Нека их обрадује брачна вечера Твоја!
Ево дана који раздваја тело од живота, и уместо миомиром, облепљује га калом. Озари га некада блаженством Твојим!
Дан смрти - најгорчији је дан. Он све принуђава на проливање суза, све у жалост приводи. Удостој нас, Господе, угледати Дан Твој!
Ево дана који одваја и кида један уд из заједничког тела братије и ближњих. Ти их, Господе, присаједини изнова!
У дан смртни одлазе и одвајају се родитељи и остављају децу своју сироту и без старатеља. Ти им, Господе, васпитач буди!
У тај дан брат се од браће раздваја и број им се смањује, и као међу прстима, видан је недостатак. Ти, Господе, допуни број њихов!
У овај дан муж се од жене раздваја, усамљено остаје ребро, јер нема више друга његовог. Нека се они поново, једно са другим, у Едему[2] сретну.
Ево дана који пријатеље раставља, као пар волова из једног јарма испрегнуте. Сједини их поново љубављу Својом!
Дан рођења Твога обрадовао је родитеље Твоје, дан уснућа Твога ожалостио је наследнике Твоје. Нека Те поново угледају у Едему.